A fénysebesség
határán
A gravitációs gyorsítókkal már
egyes űreszközök képesek lennének egészen megközelíteni a fény sebességét, mert
a relativisztikus sebességeken a hajó tömegével párhuzamosan az üzemanyag
tömege is megnő. Ennél a meghajtásnál pedig semmi más nem számít, csak az, hogy
mennyi tömeget dobálunk ki a hajó mögé. Azonban hiába érné el egy űrhajó a
fénysebesség 90 % -át, a lassításhoz már nem maradna semmilyen üzemanyaga,
amivel a hajtómű fékezni tudna. Az ember nem olyan élőlény, aki fennakad ilyen
apróságokon. Ha nincs üzemanyagod, hát gyűjts!
A világűrre alapvetően jellemző,
hogy gyakorlatilag nincs benne anyag. Azaz egy kevés mégis akad, úgy
köb-kilométerenként 3-4 atom. Ez tényleg nagyon kevésnek hangzik, de tegyük
fel, hogy a hajónk már 100 000 km/s sebességgel halad és egy 100 km2
–es felületen gyűjti magába a részecskéket. Ez esetben másodpercenként 30 – 40
millió atom kerülhet a csapdába. Ha a sebességet tovább növeljük, a helyzet még
kedvezőbbé válik, fénysebességhez közeledve pedig drasztikus változások
következnek be. A teljesen üresnek hitt űr a hajó számára egyre sűrűbb közegnek
fog tűnni, hiszen ahogy az idő lassul a fedélzeten, egy másodperc alatt több
részecske becsapódása tapasztalható, mint amit az álló külső megfigyelő
észlelne. Ez a folyamat a határsebesség közelében egyre erőteljesebbé válik: a
fedélzeti idő egészen lelassul, és közben a hajtóművek részecskékkel teli egyre
sűrűbb közegnek érzékelik a szinte üres vákuumot. Végezetül fénysebességhez
hajszálnyira közel már tömör falat alkotnak az atomok. Semmilyen tárgy nem lesz
képes áthatolni ezen a végtelen sűrű közegen, hiszen az űrhajóban teljesen
lelassul az idő, de a részecskék változatlan intenzitással sorjáznak felé.
Most láthattuk a sokadik okot,
ami miatt a fénysebesség normál térben nem közelíthető meg (tömegnövekedés,
kontrakció, vákuum sűrűségének növekedése az időlassulás miatt), de ez utóbbi
folyamatot a hasznunkra is fordíthatjuk.
Fúziós RAMJET és
SCRAMJET hajtóművek [16]:
A tudósok a fénysebességgel
összemérhető sebességű űrutazás problémájára olyan megoldással rukkoltak elő,
ami meglepően sok szempontból tekinthető lehetséges és megvalósítható
alternatívának. A fénysebesség felé közeledve a legfőbb problémává az üzemanyag
mennyisége, illetve annak a hiánya válik. Ha nincs a hajóban több üzemanyag,
teljesen mindegy milyen hajtóművel rendelkezik, a további manőverezés
képességét végleg elveszti.
Az előző rész végén láttuk, hogy
az egyre növekvő sebességek felé az űrhajót addig körülvevő tér egyre jobban
megtelik anyaggal, méghozzá a világegyetemet mindenütt kitöltő hidrogénnel, és
kis mennyiségű héliummal. A növekvő „közegellenállást” az űrhajó a hasznára is
fordíthatja. Mágneses burkot fújva maga köré a pólusok felé terelheti a szemből
érkező ionizált hidrogén és hélium atomokat (a napszél javarészt ezekből áll).
A frissen begyűjtött anyagot akár azonnal bevezethetik a működő fúziós
reaktorba, hogy ne a hajó üzemanyaga fogyjon feleslegesen. A számítások szerint
fénysebesség 4-6 % -ától már jelentős üzemanyag megtakarítás érhető el, de ha a
hajó tovább gyorsul újabb lehetőségek nyílnak meg a hajtóműtervezők előtt.
A begyűjtött üzemanyag mennyiség
növekedésével a fúziós reakciók megindulásának központja kivihető a hajó
reaktorából, a beömlőnyílás folytatásaként kialakított fúvókák felé. Az első
fokozatban a begyűjtött ionizált hidrogéngázba a hajó reaktorából „égő” plazmát
engedve, a fúziós reakció fenntarthatóvá válik a hajtómű csatornában is. Az
űrhajót ekkor már egyre nagyobb részt a csillagközi térből származó anyag
gyorsítja. A külső meghajtás hatásfoka a sebesség növekedésével egyre javul,
míg egy sebesség határt átlépve az űrhajó körüli mágneses térbe érkező atomok
annyira összesűrűsödnek, és felforrósodnak, hogy a Lawson - kritérium
automatikusan teljesül, azaz a hajtóműbe érkező hidrogén atomok közötti fúziós
reakció segítség nélkül beindul. Egy ilyen üzemmódba juttatott űrhajó
gyakorlatilag az idők végezetéig járhatja a világűrt üzemagyag utánpótlás
nélkül. Sebességi korlátot pedig tényleg csak a fénysebesség jelentene.
Mindazonáltal ezt a korlátot
megközelíteni azért komoly veszélyekkel járna, tekintettel arra, hogy az űrhajó
anyaga is ütközhetne a töltés nélküli részecskékkel. Egy - egy ilyen részecske
olyan energiával bírna, hogy az űrhajó burkolatát képező atomokat egyszerűen
kvark-glüon plazmává robbantaná szét.
Tehát, ha önerőből a fénysebesség
4-6 % -t valahogy elérjük az űrhajónkkal, akkor beindíthatjuk a fúziós SCRAMJET
hajtóműveket, és a világegyetem máris emberi méretűvé zsugorítható. Látható,
hogy az emberi elme nem ismer lehetetlent!
Azonban a sebesség növekedésével
az űrben ránk leselkedő veszélyek is egyre növekednek majd. Egyrészt a száguldó
töltés nélküli atomok ellen hatásosan védekezni szinte lehetetlen, másrészt
azért a világegyetemben nagyobb anyagdarabok is előfordulnak. Márpedig ilyen
sebességeknél, egy kavics méretű testel való találkozás is azonnali pusztulásba
sodorná a több ezer tonnás gondosan megépített űrhajónkat. Arra pedig nagyon
kicsi az esély, hogy elkerülő manővereket hajtsunk végre fénysebességgel
összemérhető sebességeken.
Továbbá a relativisztikus hatások
is olyan problémákat vetnek fel, amelyek nem töltik el boldogsággal az
emberiség leendő csillagközi vándorait. Hát ki örülne annak, hogy egy mindössze
néhány évig tartó útról visszatérve a közvetlen hozzátartozók unokái is
megöregedtek? A beilleszkedés problematikája épp annyira megoldhatatlannak
tűnik, mint az elért tudományos eredmények hasznossága ilyen időtávlatokban
nézve. Mindezek a körülmények olyan újabb megoldások felé terelik a
tudós-fantaszták gondolatait, amelyek szakítanak a fizika ma ismert
korlátaival, és megkerülve azokat mégis lehetővé teszik, hogy emberi
körülmények között népesítsük be a csillagok távoli világát.
3. A fénysebességen innen, a téren túl.
A WARP – hajtómű [17]
A legújabb kutatások szerint
elméletileg lehetségesnek látszik a fény sebességét meghaladó mozgás. Chris Van
Den Broeck, a leuven-i Katolikus Egyetem (Belgium) professzora az úgynevezett
„warp” (gyűrődés) hajtómű egy újabb elméletével állt elő, amellyel egy űrhajó
elképesztő, fénynél gyorsabb sebességre tehetne szert, egy különleges
„warp”-buborék belsejében.
A professzor azokból a
számításokból indult ki, melyeket egy mexikói fizikus, Miguel Alcubierre
végzett 7 éve, meghökkentve a tudóstársadalmat, hogy a „warp” mozgás nem csak
egy SF varázslat. Ötlete azon alapult, hogy az űrhajó előtt kitágítjuk a
téridőt, mögötte pedig összezsugorítjuk. Maga a jármű, a két téridő-eltorzulás
közötti "gyűrődés buborékban" megmaradhatna, és az ily módon keltett
"téridő-hullámot" meglovagolva haladhatna a fénynél is gyorsabban
úgy, hogy saját téridejében nem szegi meg a jelenleg ismert fizika törvényeit.
Ugyanezen okokból nem lépne fel a gyorsuláskor és lassuláskor szokásos
többszörös g-érték sem. Azonkívül az idő - a buborékon belül - teljesen
normálisan telne, ellentétben a normál téridőben fénysebességhez közeli mozgás
esetén tapasztalható időtorzulásokkal.
Alcubierre elgondolása
elképzelhetőnek látszott, de a később elvégzett konkrét számítások azt
mutatták, hogy egy ilyen buborék képzéséhez több energia szükséges, mint
amennyi egyáltalán előfordul a (belátható) univerzumban, ami komoly
nehézségeket támaszt a felhasználók elé.
Nemrég azonban Van Den Broeck egy
olyan alternatív megoldással állt elő, amihez mindössze egy gramm negatív tömeg
lenne szükséges. Az ő elképzelése egy mikroszkopikus méretű buborék, ami nem
igényel olyan sok energiát. De hogy fér el egy űrhajónyi tárgy egy ekkora
buborékban? A választ a fizika egyik (nem közismert) paradoxonja adja: meg
lehet növelni a buborék belsejét úgy, hogy közben fenntartjuk annak
mikroszkopikus külső méretét. "Létrehozható egy olyan buborék, amely
kisebb egy atommagnál, de átmérője akár kétszáz méter is lehet" - mondja a
professzor.
Ezen térfogatnöveléshez - nagy
meglepetésre - nincs szükség túl sok energiára. Alcubierre kicsi, gömb alakú
buborékot képzelt el, Van Der Broeck ötlete viszont egy palackszerű buborék
nagy térfogattal, ám a palack szája - ahol a negatív tömeg is található - csak
mikroszkopikus méretű lenne.
A Tufts Egyetem
fizika-professzora, Larry Ford, aki már Alcubierre elméletéhez is szkep-tikusan
közelített, to-vábbra is óvatos, nem látván módot arra, hogy egy nagyméretű
tárgyat bejuttassunk a buborékba azon a mikroszkopikus méretű nyíláson át,
illetve hogy milyen energia árán lenne ez mégis lehetséges. Van Den Broeck is
szkeptikus, mert bár a buborékhoz "csak" egy grammnyi negatív tömeg
szükséges, jelenleg még ennyi előállítása is lehetetlen az ember számára, bár
azt már nagyjából sejtjük mi fán terem.
Az általunk ismert anyag kivétel nélkül pozitív
energiával rendelkezik, ami által a téridőben pozitív görbület jön létre (a
korábban említett antianyag is pozitív energiával bír). A „warp” buborékhoz
viszont negatív görbületű térrészre van szükség, tehát negatív energiájú
(tömegű) anyagra (ez taszító gravitációnak felel meg). De mi ez a negatív
energia és hogyan lehet előteremteni?
Itt kapunk segítséget a kvantummechanika határozatlansági
relációjától. Tudniillik a világűr puszta üressége a várakozásokkal ellentétben
szinte "pezseg", mert minden pillanatban virtuális részecske -
antirészecske párok milliárdjai keletkeznek benne, amelyek roppant rövid idővel
keletkezésük után meg is semmisítik egymást. A képződésükhöz szükséges energiát
a vákuumtól kölcsönzik, majd megsemmisülésükkor visszaadják azt. Ezt nevezzük a
vákuum kvantum fluktációjának.
Ha a fellépő ingadozásokat kívülről irányítani tudnánk, akkor
a vákuum energiasűrűségét - mely összességében kifelé nulla – negatívvá
alakíthatnánk. Az így nyert negatív energia kölcsönért azonban súlyos árat kéne
fizetnünk. A Heisenberg-féle határozatlansági reláció szerint minden mező
(elektromágneses, gravitációs) energiasűrűsége ingadozhat, és bizonyos
időpontokban akár negatív értéket is felvehet, de később valamikor egy nagyobb
értékű pozitív sűrűség által ennek ki kell egyenlítődnie. Az elmélet alapján a
negatív kitérés várhatóan túlkompenzálódik, minél nagyobb az időintervallum a
kitérések közt, annál jobban. Ezt a jelenséget kvantumkamatnak is nevezik: a
negatív energia a kölcsön, amit a hajtáshoz felhasználunk, kamatosan
visszafizetendő. Minél hosszabb a kölcsön ideje (nagyobb időintervallum) és
minél nagyobb a kölcsönösszeg (negatív energia), annál nagyobb a kamat (a
pozitív kitérés), emellett az emelkedő kölcsönösszegeknél a futamidő is egyre
rövidül.
Persze még ha a negatív tömeget
meg is szerezzük, akkor sem kerülünk sokkal közelebb a valódi „warp” – buborék
létrehozásához, ugyanis a buborék megvalósítása a téridő nagyon finom skálán
történő manipulálását igényli, melyre a közeli jövőben nemigen leszünk képesek.
Ugyanígy állunk a szükséges térsűrítő berendezések létrehozásának
alapfeltételeivel is. Ez a technológia egyelőre olyan távoli jövőt képvisel,
hogy már az is csoda, hogy az elméleti lehetőségre rábukkantunk. A világegyetem
azonban egy roppant különös hely. Elképzelhető, hogy nem kell ahhoz „warp” –
buborékba préselni az űrhajóinkat, hogy fénysebesség többszörösével haladva
tegyünk meg két távoli csillag közötti távolságot; a természetes válsz neve:
Einstein –Rosen híd, azaz közismertebb nevén a féregjárat.
Járatok a tér-idő szerkezetben [18]
A görbült téridőről röviden
Az általános relativitáselmélet
szerint a tömeg meggörbíti a teret. Az egydimenziós tér - az egyenes -
meggörbítve egy kört alkothat, így a görbült egyenes - bár kerülete megadható
egy véges számmal - végtelen kiterjedésűnek észleljük, mert körbe-körbe járva
rajta soha nem érünk a végére. Görbült kétdimenziós felületként vehetjük
például a gömb esetét, amelynek ha kiterítjük a felszínét, egy síkot kapunk.
Háromdimenziós teret még könnyen elképzelhetünk, de egy görbült háromdimenziós
teret már nehezen. Annyit mindenesetre a matematikából tudunk róla, hogy
háromdimenziós felülete van. A mérések arra utalnak, hogy a világegyetemet
kitöltő tér is ilyen háromdimenziós, de magasabb dimenziókban görbült tér.
Einstein tételeinek értelmében, amikor
azt mondjuk, hogy a gravitáció hat valaminek a mozgására, akkor valójában a
test továbbra is a legkisebb energiájú egyenes pályán mozog, de mivel a tér
meggörbült, kénytelen követni annak deformált alakját. A világegyetemben
fellelhető anyag olyan gravitációs kölcsönhatást produkál, ami az egyenesen
haladó fényt maga felé „hajlítja”, de nem kizárt, hogy létezik (vagy
létrehozható) olyan negatív tömeg (energia) amely épp ellenkezőleg magától
elhajlítja a fénysugarakat. A tér-idő kontinuum tetszőleges átjárhatóságának a
kulcsa – mint azt látni fogjuk – ez az egzotikus negatív energiájú anyag.
A természetes Einstein-Rosen híd
Albert Einstein és Nathan Rosen még 1935-ben bebizonyította,
hogy a relativitáselmélet a téridőben különleges "hidakat"
engedélyez. Ilyen makroszkopikus méretű alagutakat fekete lyukak tudnának
létrehozni, amelyek egy fehér lyukkal (talán a nemrég felfedezett hihetetlen
energiájú gamma-sugár kitörések utalhatnak a létezésükre), vagy egy másik
fekete lyukkal párt alkotva összeköthetik a világegyetem két távoli pontját.
Általános esetben, egy gömbszimmetrikus, álló fekete lyukhoz
közeledve a tér-idő görbülete egyre jobban növekszik, míg a gravitáló tömeg
középpontját elérve végtelenné válik. Természetesen ez a tartomány messze az
eseményhorizont alatt van, tehát valós információnk erről sosem lehet. A
matematikai modell azonban nem áll meg a végtelen görbületű ponton
(szingularitás), hanem tovább követve a tér-idő vonalakat egy olyan kivezető
tartományhoz is elvezethet, ahol a térgörbület folyamatosan csökken, majd végül
elenyészik. A fekete lyuk elméletileg megjósolt lehetséges tér-időbeli párját
hívjuk fehér lyuknak. Ez a hipotetikus objektum abban tér el a fekete lyuktól,
hogy ebből csak kifelé jöhet anyag és energia, de ami a legfontosabb, hogy mind
térben, mind időben a fekete lyuktól teljesen különböző helyen lehet.
Akármennyire is kedvezőnek látszik ez a lehetőség, a tudósok rögtön
kiábrándítottak mindenkit, hogy az esetlegesen létrejövő csatorna végtelen
görbületű térrészén semmi nem tud sértetlenül áthatolni, de mint mindig most is
találtak kiutat. Az elméleti modellek gömbszimmetrikus és álló tömegekre
vonatkoztak, a valóságban azonban az összeomlás előtt álló csillagok a legritkább
esetben gömbszimmetrikusak, és általában őrült sebességekkel forognak a
tengelyük körül. Roy P. Kerr
1963-ban találta meg a téregyenleteknek azt a megoldását, amely figyelembe
veszi a tömegek forgását is. A számításai alapján a gyorsan forgó fekete lyukaknál,
pontszerű helyett gyűrű alakú szingularitás alakul ki, amely így olyan csőszerű
Einstein - Rosen hidat alkot, ami már átjárható.
Egy fekete lyuk szingularitása felé zuhanni azonban nem
gyerekjáték. A szilárd testek a rájuk ható ár-apály erők hatására egyre kisebb
méretre darabolódnának zuhanás közben, mert a gyorsan erősödő gravitációs
térben a test két vége között eltérő mértékű vonzóerő lépne fel, ami a testet
nyúlásra kényszerítené (amíg az el nem szakad). Van azonban itt is egy apró
kiskapu. Az igen nagy tömegű fekete lyukak (10000 naptömeg felett) már olyan
erős és kiterjedt gravitációs mezővel rendelkeznek, hogy az előbb ismertetett
ár-apály jelenség csak a nagyobb testeket szabdalná fel. Egy galaxis
középpontjában rejtőző több millió naptömegnyi fekete lyuk közelében akár egy
több kilométeres űrhajó is sérülés nélkül elhaladhatna, de ne feledjük, hogy
nem minden lyuk rejt feltétlenül féregjáratot az eseményhorizontja alatt. Így
az utazások kimenetele eléggé bizonytalanná válna.
De még ha létre is jönne, ez az utazás nem lenne túl
szórakoztató. Az átjáró térben és időben is a világegyetem egyik távoli
pontjára vezethetne, azonban az áthaladással igencsak sietni kellene, mert az
Einstein-Rosen-híd csak nagyon rövid élettartamú, és a legszűkebb részén nagyon
gyorsan szingularitássá omolhat össze, tehát a visszatérésre nem sok esély
adódna.
Az 1960-as évek végén John Wheeler
és Robert Fuller fizikusok ezt a felvetést számításokkal is alátámasztották.
Egy tanulmányban bebizonyították, hogy a természetes féregjárat a nehézségi
erők miatt olyan gyorsan omlik össze, hogy még fény sem lenne képes átkelni
rajta, ugyanis még a lehető legkisebb zavaró tényező - egy foton - is
kiválthatná az összeomlási folyamatot.
Kip Thorne 1985-ben olyan megoldást talált, amelyben
megkerülhető volt az összeomlás, és így az utazót nem érte utol baljós végzete.
A Thorne által talált átjárható féregjáratnak „csupán” egyetlen szépséghibája
volt: ahhoz, hogy a bejáratai stabilan nyitva maradjanak, a belsejében negatív
energiasűrűségű anyagnak kellett lennie, amely negatív tér-idő görbületet
hozott létre. Az elméletek alapján azonban ilyen egzotikus anyag egyelőre csak
az elektromágneses tér vákuumfluktuációiban fordulhat elő átmenetileg.
Miniatűr féreglyukak
A féregjáratok egy másik keletkezési lehetősége Thorne
elméletéhez kapcsolódik, és a korábban már említett virtuális részecskékkel
kapcsolatos. Az elméletek szerint ezek részecskék a vákuumból keletkeznek, és a
Heisenberg határozatlansági elvét követő fluktuációk miatt akár
negatív energiával is rendelkezhetnek. Ezek a rövid életű részecskék a teret a
normálissal ellentétes irányban görbítik meg, így keletkezésükkel egy apró
féregjáratot stabilizálhatnak a tér-idő szövetében. Alkalmasan
kis léptékben ugyanis a Világegyetemben is érvényesül a Heisenberg-féle
határozatlansági reláció. Kvantumszinten ezért a vákuumot úgynevezett
kvantumhab tölti ki (lásd az oldal alján az ábrát), amelyben a határozatlansági
reláció által megengedett rövid időre fekete-fehér lyukpárok és féregjáratok
jönnek létre a semmiből, majd tűnhetnek el, ahhoz hasonlóan, ahogy a virtuális
részecskepárok teszik azt a vákuumban. Feltéve, hogy egy ilyen előugró
féreglyuk torkába valami módon egzotikus anyagot tudnánk tömni,
stabilizálhatnánk, majd egyre nagyobbra pumpálhatnánk azt.
Ahhoz, hogy egy 1 m átmérőjű járatot szán-dékosan, és
hosszabb időre megnyissunk, legalább 10-21 m „vastagságú” negatív
energiájú mezővel kellene körbevenni, ehhez viszont annyi energiára lenne
szük-ségünk, mint amennyit 10 milliárd csillag egy év alatt termel. Ha pedig
egy olyan átjárót kívánnánk létrehozni, amin akár még egy űrhajó is átférhetne,
akkor a fenntartáshoz létrehozott negatív energiájú mezők több energiát
emésztenének fel, mint amennyi az egész világegyetemben jelenleg rendelkezésre
áll.
Újabb eredmények
Szergej V. Krasnyikov, a Szentpétervár melletti
Pulkovói Obszervatórium elméleti fizikusa nemrég olyan féreglyuk létezésének
elméleti lehetőségét vezette le, amely nem sérti az ismert természeti
törvényeket, mégis elég nagy és stabil egy űrutazáshoz. A kvantumhatások
alapján keletkező nagy féreglyukakkal kapcsolatos legfőbb ellenérv eddig az
volt, hogy mivel nem lehet biztosítani a negatív energiájú virtuális részecskék
megfelelő mennyiségét és utánpótlását, nagyon kis méretűnek adódtak, és
bármilyen zavarás hatására gyorsan összeomlottak.
Krasnyikov elméleti úton egy olyan
féregjáratot "alkotott", ahol az átjáró fenntartásához és
felpumpáláshoz szükséges negatív energiájú anyagot maga a féreglyuk hozza
létre, pontosabban a körülötte kialakuló, negatív görbületű tér-időszerkezet
vákuumfluktuációi termelik egy visszacsatolt önerősítő folyamatban. A világ számos fizikusa elismeréssel
méltatta ezt az eredményt, de azért a legtöbben óvatosságra intettek,
hangsúlyozva, hogy ami elméletileg lehetséges, az még nem feltétlenül létezik.
Az azonban biztos, hogy ha léteznek vagy létrehozhatóak is ezek a nagyméretű
féreglyukak, az első hipertér alagutazásra még igen sokat kell várni.
A
nagyon korai világegyetem működéséről alkotott elméleteink még biztosan további
meglepetéseket is tartogatnak a kutató elmék számára. Már most olyan
összefüggések körvonalai rajzolódtak ki a témával foglalkozó kutatók előtt,
amelyek arra utalnak, hogy nagyon kis méretekben, illetve óriási energiákon a
világegyetem működése gyökeresen eltér a makroszkopikus méretekben eddig
tapasztalt fizikai valóságtól.
Az
ősi világegyetemben úgy tűnik, semmi más nem létezett csak a lüktető energia,
úgynevezett „kvantumhab” formájában. A kvarkok és a köztük lévő erőket közvetítő
glüonok elegye képviselte kvantumszinten az energiát, de a tér, az idő sem
különült el úgy egymástól, mint napjainkban. A négy alapvető kölcsönhatás nem
létezett, csak egyetlen mindent elsöprő erőhatás préselte végtelenül kis
térfogatba az egész világegyetemet. Az erős kvantum-fluktációk hatására
felszabaduló energiák a teret idővé alakították, majd az időt energiává és így
tovább, kezdet és vég nélkül örvénylett a mindenség; és úgy tűnik, ez az
örvénylés a mai napig változatlanul létezik. Az univerzumot továbbra is ez a
kezdeti kvantumhab tölti ki, de hatása csak olyan kis tér, és idő tartományokra
korlátozódik, ami annak idején, az ősi világegyetem kezdeti állapotára volt
jellemző.
Tehát
meg kell tanulnunk, hogy nem csak az anyag, hanem a tér és az idő is önmagában
energiát képvisel. Megfelelő körülmények fennállása esetén pedig ezek át is
alakulhatnak egymásba. Ahhoz, hogy az ember valamikor tetszése szerint alakítsa
egymásba a teret és az időt, meg kell fejtenie a világegyetem mindent átfogó
elméletét. Ez még nagyon távolinak tűnik, de az már látható, hogy ehhez a
mindenható tudáshoz vezető út, egészen biztosan a gravitációs kölcsönhatáson és
az újonnan felfedezett „sötét erő” működésének megfejtésén keresztül vezet majd
(az idén befejezett átfogó vizsgálatok alapján, ez a feltételezett „sötét erő”
felelős az univerzum gyorsuló tágulásáért). Ezek a felfedezések a tér-idő
kontinuum működésének szabályairól alkotott elképzeléseinket még többször és
gyökeresen meg fogják változtatni, de végül megnyílhat az út olyan újszerű
lehetőségek előtt, amelyekről eddig álmodni sem mertünk. A világegyetem
végtelensége úgy tűnik, nem csak a méretekre, hanem a benne rejlő lehetőségekre
is vonatkozik. Létezésünk ténye sem kevésbé csodálatos, mint az a vágyunk, hogy
benépesítsük a csillagok világát. Álmodjunk hát bátran abban a tudatban, hogy
olyan világban élünk, ahol talán semmi sem lehetetlen, csak erős akarat kell a
megvalósításhoz.
Felhasznált
irodalom:
[1]: Űrhajózási lexikon – Zrínyi kiadó 1984
SH atlasz űrtan – Spriger Hungarica 1996
Szentpéteri László – India az elit klubban
(Aeromagazin 2001/6)
Dr Almár Iván – A japán űrprogram keserves
évei (Aeromagazin 2002/4)
A hordozórakéták új generációja – Le Bourget
2001 (Aeromagazin 2001/7)
[2]: Tim Bradley – The Way to Go in Space (Scientific
American 1999 december)
Next – Rockets
at O’Hare (Discover 1999 marcius)
[3]: Charles R. McClinton – Air-Breathing Engines
(Scientific American 1999 december)
[4]: www.rotaryrockets.com
[5]: Mágneses katapulttal az űrbe - Élet és Tudomány
1998/42
[6]: Leik N. Myrabo – Highways of Light (Scientific
American 1999 december)
[7]: spacescience.com/headlines/y2000/ast07sep_1.htm
Arthur C.
Clarke – 3001. Űrodösszeia (N & N kiadó 1999)
[8]: R. L. Forward & R. P. Hayt – Space Tethers
(Scientific American 1999 december)
[9]: Tim Bradley – The Way to Go in Space (Scientific
American 1999 december)
[10]: Henry M. Harvis – Light Sails (Scientific American
1999 december)
[11]: www.geophys.washington.edu/Space/SpaceModel/M2P2
[12]: James R. Powel – Compact Nuklear Rokets (Scientific
American 1999 december)
[13]: Stephanie D. Leifer – Reaching for the Stars
(Scientific American 1999 december)
R. S. Craxton & R. L. McCrory – Progress
in Laser Fusion (Scientific American 1986 okt.)
R. W. Conn, Valerij A. Csujanov – A
nemzetközi termonukleáris kísérleti reaktor (Scientific American 1992 június)
[14]: Stephanie D. Leifer – Reaching for the Stars
(Scientific American 1999 december)
[15]: Arthur C. Clarke – A Birodalmi Föld (Galaktika Baráti
Kör Könyvklub 1992)
Siklér Ferenc – Kísérletek a kvark-glüon
plazma előállítására (Természet világa 2000/III. különkiadás)
Horváth Ákos – A nagyenergiás
részecskegyorsítók nem okoznak katasztrófát! (Természet világa 2000/III.
különkiadás)
M. J. G. Veltman – A Higgs-bozon (Scientific
American 1987 január)
[16]: Dr. Almár Iván – Fantasztikus hajtóművek (Aeromagazin
2003/8)
[17]: Is Light Speed in Your Future? (BBC News 1999.06.13.)
Chris Van Der Broeck – A ’warp drive’ with
more reasonable total energy requirements (KUL-TF-99/18)
Lawrance H. Ford & T. A. Roman –
Negative energy, wormholes and warp drive (Scientific American 2000 január)
Gajzágó Éva – Tegnap veled ugyanitt (Élet és
Tudomány 2000/21)
[18]: Stephen W. Hawking – Az idő rövid története (Maecenas
kiadó 1995)
Stephen W. Hawking – A világegyetem
dióhéjban (Akkord kiadó 2002)
John Horgan – Világegyetemes igazságok
(Scientific American 1990 december)
..Jonathan J.
Halliwell – Kvantumkozmológia és a világ keletkezése (Scientific American 1992
február)
CSABA ZOLTÁN 2003-09-07
Forrás: http://www.atmion.hu/Zoleenet/iro/cim/CSZ/urhajt.html |